< Reny Juta: Aries vuur en Aries ijs

Thursday, September 07, 2006

Aries vuur en Aries ijs


Ooit zei een collega (met Ram als sterrenbeeld, net als ik dus) eens tegen mij dat ik niet echt een typische Ram ben. Ik was altijd zo lekker rustig, helemaal niet zo’n opgewonden standje als hij zelf. Ik had volgens hem niet die typische Ram-driftbuien waar hij vaak last van had. Die zijn dus wel latent aanwezig, maar niet iedereen roept dat bij me op. Maar als mijn gevoel voor rechtvaardigheid wordt aangetast kan ik behoorlijk ontploffen, of het nu over mezelf of over iemand anders gaat. Ik had vroeger een boek van Linda Goodman, dat ging over de sterrenbeelden en hun eigenaardigheden. Zo stond er iets over het overbekende temperament van het sterrenbeeld Ram of Aries zoals het formeel heet. Iedereen die een beetje kennis heeft van astrologie weet dat Rammen erg temperamentvol en agressief kunnen zijn, impulsief ook. En soms flappen ze er in hun drift weleens dingen uit die ze later kunnen betreuren, maar in de hitte van de strijd of discussie is er geen sprake van koel beredeneren of gezond verstand. Gelukkig duren die driftbuien nooit lang en als de frustraties eruit zijn gegooid, wordt Aries weer het vriendelijke madeliefje, de bloem die bij zijn sterrenbeeld hoort. Dat er dan intussen vazen of harten gesneuveld zijn of dat iemand de schuilkelder is ingedoken, om te wachten tot de tornado die Aries heet voorbij is tja…… Dat temperament hoort bij een Ram. Het is ook niet voor niks een vuurteken. Maar Aries is niet alleen maar vuur. Hij kan ook ijzig kil worden als je hem te vaak op zijn ziel trapt. Er treedt dan een soort onverschilligheid voor in de plaats. Iets wat niet fijn aanvoelt. En in het boek van Linda Goodman wordt daar iets heel treffends over gezegd:
“Een tip voor eenieder die met een Ram te maken heeft: wees niet bang voor het vuur van Aries, dat vuur dooft vanzelf wel weer. Maar wees bedacht voor het Aries-ijs. Het ijs kan eeuwig ijs blijven.”
Soms voel je als Ram ineens wat daarmee bedoeld wordt.

3 Comments:

Blogger Emmy said...

weer een goed verhaal en erg waar ook en ik kan het weten want ik ook ben een ram en wat een mooie schilderijen heb je die zelf geschilderd

10:47 AM  
Blogger Reny said...

Ha Emmy,
Ja dit schilderij heb ik een jaar of 10 geleden gemaakt met waterverf, die bovenste is de originele uitvoering, de onderste is digitaal bewerkt om het tot een "ijsversie" te maken. Grappig dat je ook een ram bent!

12:07 AM  
Anonymous Ad said...

Je kan het maar beter weten.

10:42 AM  

Post a Comment

<< Home

-----------------------------------------------
Google
< Blog Directory