< Reny Juta: Hittewerende bekleding

Thursday, July 20, 2006

Hittewerende bekleding

Ja, tunnels zijn er mee uitgerust, met hittewerende bekleding, zodat de schade na brandongevallen meevalt en niet de hele tunnel in elkaar stort. Mensen zijn niet zo verstandig als tunnels. Die lopen rustig, als het 33 graden is, met ontbloot bovenlichaam, zonder enige bescherming op het hoofd en met een velletje waarmee je zo reclame kunt maken voor de Melkunie, in de volle zon te wandelen.

Zonnevogels

Want het was toch nauwelijks uit te houden, deze tropische temperaturen. Wij zijn dat hier in deze koelere streken nou eenmaal niet gewend. Zelfs de Nijmeegse vierdaagse is na twee doden, honderden probleemgevallen en af en aan rijdende ambulances, afgelast. Ik moet er niet aan denken om ertussen te lopen. Vind het ook heel triest dat er mensen zijn overleden. Begrijp toch al niet hoe je het in je hoofd haalt om midden in deze zomerhitte zulke inspanningen te leveren. Dan kun je nog zo getraind en voorbereid zijn, zoals deze mensen waren volgens de berichten. De natuur gaat toch haar eigen gang. Wat dat betreft zijn de Zuid-Europeanen slimmer volgens mij. Die houden siësta op het heetst van de dag en vinden ons Hollanders maar rare Chinezen.


Zelf heb ik de afgelopen dagen zitten puffen alsof ik op zwangerschapsgym zat. Er was nauwelijks zuurstof in de lucht. Als je buiten kwam leek het of je een plastic zak binnenwandelde die net vacuum getrokken was. Alles wat je aan kleding aantrok, was na 5 seconden doorweekt van het zweet. Het raam openzetten had als enig effect dat je nog meer warme lucht binnenhaalde. Zelfs de ventilator in de slaapkamer was alleen bezig om de warme lucht te verspreiden en het leek er een warme föhn aanstond, een soort Santa Anawind. Is dit nu het broeikaseffect? Alleen de muggen zijn in hun element. Zodra de schemer invalt ben je niet veilig meer. Op de slaapkamer hoef je maar het licht uit te doen en je hoort die bloeddorstige wijven aankomen, want het zijn dus vrouwtjes hè. Sorry dat ik zo denigrerend over mijn eigen sexe praat, maar het is zo. Hoe het met mannetjesmuggen staat weet ik niet. Misschien zijn ze vegetarisch en prikken alleen brandnetels. Zo gauw je het licht uitdoet hoor je: ieeeng ieeeeeeng jengel jengel, mmmmmjeng, ….. Op een gegeven moment word je chagrijnig, boos, woest, er komt stoom uit je oren en er staat “moord” in je ogen te lezen. Je besluit om het kreng om te leggen, pakt je geladen geweer (lees: elektronische vliegenmepper) doet het licht aan en weg is mevrouw steekgraag. Dit heet nu “natuurlijke selectie” zo wist mijn collega te vertellen. Deze kleine groep slimmerikken, of slimmerika’s (het zijn nog steeds wijfjes) verdwijnt geruisloos in een donker hoekje waar ze het spelletje “ik zie ik zie wat jij niet ziet” met je spelen. Ze hebben een soort 6e zintuig waardoor ze weten dat ze verstoppertje moeten spelen zodra jij het licht aandoet. Ergens is er in onze schepping iets fout gegaan. Ik ga nu in mijn hittewerende bekleding in mijn hangmat liggen om daarover na te denken. Wordt vervolgd.

bron foto: Winnies stekkie

3 Comments:

Blogger Emmy said...

weer een zeer mooi verhaal en zo levens echt ,
hou het vol straks is het weer ,rot, weer, regen ,kou ,,,

12:20 PM  
Blogger Reny said...

Ja, vanmorgen zijn er bij ons ook 17 spetters regen gevallen. En blij dat ik was! Ik heb staan dansen in de tuin. Maar het is ook nooit goed. Regent het, dan zitten we te simmen. Schijnt de zon, dan lopen we te puffen! Het levert in elk geval stof tot schrijven op.

3:02 PM  
Anonymous Anonymous said...

This comment has been removed by a blog administrator.

2:19 AM  

Post a Comment

<< Home

-----------------------------------------------
Google
< Blog Directory