< Reny Juta: Discriminerende termen

Sunday, March 26, 2006

Discriminerende termen

Een negerzoen (Nederland) of negerinnentet (Vlaanderen) bestaat uit licht gezoet eiwitschuim (luchtig opgeklopt eiwit) op een wafel afgedekt met een dunne laag chocolade. De benaming is controversieel en de bekendste negerzoenen heten tegenwoordig Buys Zoenen en Super Dickmann's. De lekkernij wordt wel eens als een eenvoudige variant van de moorkop beschouwd.
Bron: wikipedia

Vreemd, zo'n wijziging op grond van antidiscriminatie. Alsof Super Dickmann's een betere benaming is! Dickmann is voor Engelstaligen gewoon een lullig woord. En de zoenen van Buys! Wie wil er nou door Buys gezoend worden!
Ik vind dat we consequent moeten blijven en de term "blanke vla" dan ook af moeten schaffen. En wat denk je van Afrikaantjes? Zie je me al staan bij het tuincentrum? Doet u mij maar twee van die bakken Allochtoontjes. Wat?
Allochtoontjes, die heeft u toch in de aanbieding?
En ook Jodenkoeken moeten we dan maar anders gaan noemen. En wat denk je van een Russisch ei? Hebben we daar al vervanging voor? Bossche bollen, dat impliceert dat bewoners van Den Bosch per definitie vet zijn, kan echt niet meer dus, weg ermee. Hamburgers, dat is pure discriminatie van Moffen! Eh... sorry, Duitsers bedoel ik natuurlijk.
Ik krijg trek van al dat geschrijf over eten, moet eigenlijk wat meer groente eten dit weekend. Ik denk dat ik me maar eens op de blote jongetjes in het gras ga storten. Oeps... sorry!

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

En ja hoor, ze zijn er al, ik zag ze vandaag in de winkel: paaszoenen. Oftewel negerzoenen met gele spikkels. En wat zal er nog volgen? Even denken, koninginnezoenen (met oranje spikkels), pinksterzoenen, zomerzoenen (met zonnetjes), herfstzoenen (met rode blaadjes), sinterklaaszoenen (met een rode puntmuts), kerstzoenen (met kerstboompjes) en natuurlijk nieuwjaarszoenen (met vuurwerk). Ach en dan ben ik de winter- en lentezoenen nog vergeten. Tja, meer kansen om de consument te lokken. Hoezo discriminatie?

12:15 PM  
Blogger Reny said...

Hmmm, volgens mij ben jij een Zeeuwse babbelaar!

11:55 AM  

Post a Comment

<< Home

-----------------------------------------------
Google
< Blog Directory