< Reny Juta: Speculeren over speculaas?

Thursday, November 10, 2005

Speculeren over speculaas?


Verlang je ook zo naar het heerlijk avondje met Sinterklaas? Eh… nee, ik bedoel niet een romantische date! Daar is zo’n ouwe soepkip toch helemaal niet geschikt voor! Heb net uit vertrouwde bron vernomen dat een kapoen een gecastreerde haan is, dus het liedje Sinterklaas Kapoentje komt bij mij sowieso in een heel ander daglicht te staan.

Ze hebben ook speciaal een sinterklaasliedje geschreven voor de sterke arm: Sinterklaasje Bonnen, bonnen, bonnen….. dit slaat natuurlijk op ons politieapparaat. Waarschijnlijk zien onze geüniformeerde beste vrienden dit soort dingen als een 5 decembercadeautje: zoveel mogelijk bonnen binnenhalen! Alhoewel, het kan natuurlijk ook slaan op de levensmiddelenbranche.

Dan is er nog zo’n strofe die ik niet begrijp: gooi wat in mijn schoentje, gooi wat in mijn laarsje…. alsof je vroeger je hele assortiment aan schoenen bij de kachel mocht zetten! Nou echt niet hoor. Zoveel schoenen hadden we trouwens niet. Ik zocht altijd wel de wijdste schoen uit, met het hebberige idee dat daar dan meer in kon. En dan moesten we van onze mam een grote dikke winterwortel in de schoen stoppen voor de schimmel van Sinterklaas. Het heeft ook even geduurd voor ik het woord “schimmel” associeerde met een paard. In mijn kinderbeleving was schimmel een soort blauwgroenig-witachtig spul wat op de kaas kon zitten als je het te lang bewaarde. Het stonk nog erger dan de kaas zelf. En ik vond het een rotidee dat Sinterklaas ook aan het beschimmelen was en dat ik dat in stand zou houden door een wortel in mijn schoen te leggen. Aangezien ik zelf ook dol op peentjes ben, at ik die wortel soms stiekem zelf op!

Vroeger, toen ik nog in Sinterklaas geloofde, zo’n jaar of 3 geleden… nee grapje. Toen ik echt klein was, toen heb ik weleens gevraagd of ik in de zak gestopt mocht worden. Ik snapte namelijk niet wat daar zo erg aan was. Die hele zak zat vol chocoladeletters, kruidnootjes, schuimpjes! Leek me geweldig om daar een poosje in te vertoeven en me helemaal misselijk te eten en daarna alle cadeautjes uit te pakken. En dat dreigement dat ze je meenamen naar Spanje imponeerde mij ook niet. Leek me wel wat, zo’n gratis tripje naar een lekker warm land in plaats van naar school te moeten. Maar de goedheiligman lachte als een boer met kiespijn bij mijn gretige vraag. En hij zei schijnheilig dat ik daar toch echt te braaf voor was geweest. Nou ja! Als ik mijn mam moest geloven loog de goeie man dat-ie scheel zag. Het wilde er bij mij niet in, dat ze je voor eeuwig in Spanje vast zouden houden, want als het werkelijk een goedheiligman was, zou hij je nooit zo lang bij je moeder weghouden. Maar helaas het is er nooit van gekomen. Misschien dat ik nu inmiddels vervelend genoeg ben om in de zak gestopt te worden, maar die ouwe zak zal mijn huisje wel weer voorbij lopen dit jaar. Hmm, misschien een beschimmelde wortel voor de deur leggen?

5 Comments:

Blogger Reny said...

Ja, hij kan overwegen ons in dienst te nemen :-)

4:07 AM  
Anonymous Anonymous said...

Tja, ik heb net je speculasies over het Sinterklaasfeest gelezen. Realiseer me net dat het lijkt of Sint met zijn Pieten de enige buitenlanders zijn die door Verdonk met open armen in Nederland wordt ontvangen. (het is een vreemdeling zeker, die verdwaald is zeker ..........) Maar dit terzijde.
Wat me vooral intrigeerde waren de beide fotootjes boven de column. Ik snap de laars, ik snap de winterpenen, maar om hier als achtergrond de centrale verwarming te kiezen ontgaat me. Als alternatief voor de schoorsteen? Een mogelijke zwartwerker die dat heeft aangelegd? En als die verwarmingsplaten nu driftig staan te loeien begin december, omdat het buiten vriest, wat gebeurt er dan met die arme winterpeentjes? Liggen binnen de kortste keren uitgedroogd bij die glimmende laarsjes. Zielig. Ik zou een andere plek zoeken, waar Zwarte Piet niet het gevaar loopt zijn handen te branden aan gloeiendhete CV-elementen.
En zie ik het goed? Zit er nu ook al prei in die laarzen? Is dat ook voor het paard? Lust die het trouwens wel? Het lijkt er op dat de goeie Sint (voor zover hij dat kan) in staat is om voor zijn schimmel een weldadige hutspot klaar te maken. Ik zie de tijd nog komen dat er geen winterpeen meer voor het paard neergelegd wordt, maar een complete kant-en-klaar maaltijd. Even wat gaatjes prikken in de folie, zes minuten in de magnetron en smullen maar.
Als fervent liefhebber van het Sinterklaasfeest, maar ook als vertrouweling van de Goedheiligman, hoop ik oprecht dat dit 5-decemberfeest in Nederland in stand gehouden wordt, compleet met alle tradities die we al jarenlang kennen.
Ik pleit daarom voor een wet die bewerkstelligd dat elk huis, het maakt niet uit hoe, in de toekomst tenminste een schoorsteen heeft.

6:03 AM  
Blogger Reny said...

Hallo pluschaud! Bewerkstelligt is met een t. (dit even tussendoor). Een excuus voor die cv heb ik niet, behalve dat ik nou eenmaal geen echte kachel heb. Dat was vroeger als kind geen probleem, want wij hadden een echte kolenkachel. Ik heb ook vaak gevraagd waarom Sint dan niet ook zwart was net als zijn groenfluwelige maat, maar daar heb ik nooit een zinnig antwoord op gekregen. Die prei, tja dat was gewoon een uitprobeersel. En ik hoopte dat ik, door meer voedsel neer te leggen, misschien wel voor 1 keertje een cadeautje zou krijgen! Maar goed, ik begrijp nu dat ik gewoon beter een pan snert of uiepee neer kan zetten! Dat Sint met zijn pietjes toegelaten worden door Rita V. komt waarschijnlijk omdat zij een echte kachel met schoorsteen heeft en ze bij haar hele vrachtwagens vol presentjes brengen :-)

7:06 AM  
Anonymous Anonymous said...

Ik hoop dat ik van Zwarte Piet, nadat ik wat Sinterklaaslietjes heb gezongen, een lekkere cholateletter in mijn schoentje krijg. Misschien zelfs wel een "t".

12:02 PM  
Blogger Reny said...

Beste Plumeau,
Jij krijgdt uiteraardt een letter DT in bankedt en chocoladte. Die bon diendt ik wel in bij de belastingdiensdt, want ik heb net gehoordt dat ik als hulpsindt belasting moedt gaan betalen!

groedtjes van de enige echte Hulpsindt

12:36 AM  

Post a Comment

<< Home

-----------------------------------------------
Google
< Blog Directory