< Reny Juta: Relax man...

Sunday, July 09, 2006

Relax man...

Ik heb besloten om, op advies van de reumatoloog, zo relaxed mogelijk te leven. Hij heeft gezegd dat ik een gezond lichaam heb. Er zijn bloed- en urine-onderzoeken gedaan waarbij er uitgebreid is getest op immunologische aspecten. En daar is uitgekomen dat ik heel schoon ben van binnen. Niet dat ik me ook zo voel. Maar meten is weten. Volgens de reumatoloog komt dit wel meer voor bij mensen die veel van zichzelf vergen. Jarenlang gaat het goed en staat men zichzelf niet toe om ziek te worden, maar op een gegeven moment gaat het lichaam protesteren omdat het teveel en te lang moet presteren en dan gaat ie terug pesten.
Volgens de reumatoloog staat mijn lichamelijke thermostaat gewoon te scherp afgesteld. En dan voel je pijn terwijl die er niet zou moeten zijn. Misschien kan ik het beste maar een verwarmingsmonteur raadplegen, ik bedoel maar, als er iets mis is met mijn thermostaat? Wellicht moet ik ontlucht worden! Zomer of geen zomer, gewoon veel uienpee en bruine bonen eten. Ik moest ook vooral mijn energie goed verdelen. Als ik de ene dag veel doe en zo’n 90 procent van mijn energie gebruik, dan kan het gebeuren dat je de andere dag met die overige 10 procent niet veel meer doet. Is niet erg volgens de medici. Gewoon makkie aan doen! Het werk het werk laten en lekker relaxen. Theo had al een gouden tip. Die zei doodnuchter: “Nou da’s toch makkelijk zat. Je neemt gewoon je hangmat mee naar kantoor. Geef ‘m een mooi plekkie, ga lekker relaxen en laat iedereen het lekker zelf uitzoeken.”
Eh.... hoe verkoop ik dit aan de Bouwdienst? Zullen ze er genoegen mee nemen als de vergadering begint en ik ga, in plaats van braaf te notuleren in mijn hangmatje liggen en zeg dat dit op doktersvoorschrift is? Zullen ze dat voor zoete koek aannemen?
Misschien komen onderzoekers er over 20 jaar wel achter dat je beter ongezond maar relaxed kunt leven dan gezond en gedisciplineerd, omdat dat laatste weer teveel van je vergt!
Ik ben in elk geval thuis wel relaxed bezig. Veel buiten doorbrengen, fietsen, wandelen en lekker schilderen in de tuin. Nee, niet de schutting, de dakpannen....

4 Comments:

Blogger Emmy said...

hallo, lekker he om zo iets te horen ,ongeveer 9 jaar geleden heb ik het zelfde meegemaakt ,overal pijn , doodmoe , maar zo gezond als een vis , ben je mooi klaar mee .
Nu jaren later nog steeds pijn ,moe .niet altijd meer maar wel vaak ,
Ik wens je veel sterkte en je moet er maar mee leren leven ,Ha Ha
en je werk gaat gewoon door .Of niet dan
Maar leuk is het niet
Groetjes Emmy

12:44 AM  
Blogger Reny said...

Ja, het lijkt wel of ik steeds vaker mensen hoor die hetzelfde hebben als ik: altijd pijn en nooit iets te vinden. Sterker nog: als er iets gemeten wordt is altijd alles perfect. En ja, het werk gaat gewoon door. Maar ik ben van plan om 1 dag in de week minder te gaan werken. Dan maar wat inleveren. Eens zien of dat beter bevalt

1:59 PM  
Blogger Emmy said...

Ik heb ook ander werk gevonden omdat het niet langer ging je moet wat .
wij hebben ons karakter ook niet mee we zijn van die bezige bijen nooit stil kunnen zitten tenzij je iets te doen hebt ,,JIJ ook zeker ,,,
Groetjes Emmy

10:45 AM  
Blogger Reny said...

Bezige bij? Ja idd! Ze moeten mij echt neerslaan of onder de tram duwen, anders blijf ik bezig! Zelfs als ik een film zit te kijken, zit ik tussendoor nog een sudoku op te lossen, een crypto te verzinnen voor mijn cryptoblog of (als het gaat) te handwerken :-)

12:47 PM  

Post a Comment

<< Home

-----------------------------------------------
Google
< Blog Directory