< Reny Juta: Pubers

Tuesday, June 27, 2006

Pubers

“Hollands landschap boeit pubers niet. - AMSTERDAM - Het typisch Hollandse weidelandschap boeit pubers totaal niet. Ze hebben evenmin iets met heide, bos of zandverstuivingen en vinden het niet de moeite waard om cultuurlandschap te beschermen.” zo staat er te lezen in www.nu.nl



Raar? Nou nee, als ik in mijn eigen herinneringen duik moet ik ook eerlijk bekennen dat ik als 16-jarige weliswaar redelijk veel tijd in het gras doorbracht, maar dat was niet bepaald om paardenbloemen te bestuderen. Je liep er met leeftijdgenoten gewoon wat te niksen, met een bal te klooien of met elkaar. Wij hadden vroeger een hangplek voor het grasveld bij het gemeentehuis. Daar stond een soort ijzeren kip, dat moest een kunstwerk voorstellen en daar kwamen we bij elkaar. Nu lees ik dat er plannen zijn om het natuurbeleid aan te passen door “de natuur naar de pubers toe te brengen”. Wat moet ik me daar bij voorstellen? Een paar heideplantjes op de hangplekken zetten? Koeien op het trapveldje laten lopen? Nee, “we moeten de natuur pubervriendelijk maken. Ze moeten er iets te zoeken hebben”. Ja tuurlijk dat is het! En hoe gaan we dat dan aanpakken? Gewoon her en der wat veldjes met wietplantjes ofzo? Boomhutten met blikjes bier en cola?
Neeeee, je snapt er ook geen ene moer van he! “Omdat het in andere landen heel populair is om voedsel te verzamelen in bos en hei, moet dat in Nederland ook weer toegelaten worden. Daardoor zullen ook allochtonen de natuur meer waarderen.” Aha, dus we moeten gewoon meer McDonalds tenten op de hei zetten. Dat is het! Dat ik dat niet eerder begreep.
Eerlijk gezegd begrijp ik geen zak van die bemoeizucht. Waarom zo hardnekkig proberen om pubers dit soort dingen bij te brengen op zo'n omslachtige manier? Geef ze liefde, begrip en begeleiding, stop er eten in en geef ze als het nodig is op hun sodemieter. Daar hebben ze veel meer aan. Die puberleeftijd ontgroeien ze vanzelf en dan komt hopelijk ook het verantwoordelijkheidsgevoel boven. (of niet als je pech hebt)
bron foto: Kojiha Hisu

En toch zou ik in deze onzekere tijd geen puber willen zijn. Sterker nog: ik heb vaak met ze te doen. Wat voor tijd gaan ze tegemoet? Wat voor wereld wordt het?
Zondag was ik met mijn vriendin Liesbeth naar Jesus Christ Superstar. Voordat de voorstelling begon dronken we een capuccino in een tentje op het station in Utrecht. Ondanks dat het niet druk was en er een stuk of 3 obers (in de puberleeftijd) liepen te lummelen, kwam er niemand vragen of we wat wilden gebruiken. Dus wenkte Liesbeth naar een van de piepjonge obers. Die kwam verveeld sloffend aanlopen en nam super ongeinteresseerd onze bestelling op. Toen ik wilde betalen was het hetzelfde verhaal. Niemand die naar je omkeek. Pas toen ik uitgebreid ging zitten zwaaien reageerde de "slof slof puber" met een vermoeid knikje en vroeg aan zijn oudere collega of die naar onze tafel wilde gaan. "Tja, waren we nou maar jong en woest aantrekkelijk, dan kwamen ze misschien iets enthousiaster, nu stuurt ie die ouwe zak", mopperde ik. Maar als ik denk aan het bovenstaande denk ik: laat maar....

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Naast ons woont ook zo'n puber. Die heeft absoluut nog niet ontdekt wat je allemaal kunt doen met gras dat 2 kontjes hoog is (helaho). De vakantie is net begonnen en het enige dat hij uitvoert is op zijn zolderkamer en TV kijken. Dat kan ik horen, omdat zijn raam open staat. Soms is hij daar met een vriendje en zitten ze moderne Zeeuwse liedjes mee te blaten. Maar een paar dagen geleden kwam ik thuis en bleek dat ze dit keer een poging gedaan hadden om kunst te creëren. Een nobel streven natuurlijk. In mijn ogen enigszins mislukt helaas. Er was een draad gespannen vanuit het zolderraam naar ergens achterin de tuin. Aan die draad hingen stoffen poppetjes. Geen idee of ze die zelf genaaid hebben, ik veronderstel van niet. Een van die poppetjes hing boven mijn schutting te bungelen en gaf de aanblik van een voodoofiguur die verhangen was. Enigszins luguber. Ondertussen zijn de poppetjes wat hoger tesamen opgeknoopt. De leeftijd van mijn buurjongen? Zo'n 15 jaar denk ik. Maar is dit nu pubergedrag of spoort hij niet helemaal? Ik ben geen psycholoog, dus ik kan het niet vertellen. Ben benieuwd wat er gedurende de lange zomervakantie nog meer gaat gebeuren.

8:04 AM  
Blogger Reny said...

Ik denk dat er in de loop van de tijd spelden in de poppetjes worden gestoken. Heb je nog gekeken of ze op je lijken? Zo ja, dan zou ik maar uitkijken. Als er dan zo'n speld in gestopt wordt, voel jij een prik in je kont! En als je dan in de tuin loopt, word je natuurlijk stiekem gefilmd met hun mobieltje :-) En voor je het weet rouleer je op zo'n funwebsite.
Die moderne Zeeuwse liedjes moet je me toch eens uitleggen. Ik associeer modern niet met Zeeuwse liedjes, maar misschien loop ik achter, dat kan natuurlijk he.

10:56 AM  

Post a Comment

<< Home

-----------------------------------------------
Google
< Blog Directory