< Reny Juta: De digitale Sint

Sunday, December 03, 2006

De digitale Sint


Hij komt, hij komt, hij komt die goeie Sint! Tegenwoordig leven we in een tijdperk waarin deze zin door ranzige rappers heel anders uitgelegd zou kunnen worden :-) Niet dat ik tegen rappers ben, integendeel. Ik vind het leuke muziek, als het qua tekst tenminste een beetje binnen de perken blijft. Van zoonlief kreeg ik ooit een dubbel CD van Tupack, speciaal om op te zetten als ik een berg strijkgoed weg moet werken. Hij weet dat ik dat het liefst doe met een lekker muziekje aan, zodat je een vervelend klusje kunt combineren met swingende bewegingen. Zie je het voor je?

We leven ook in een tijdperk waarin bijna alles geautomatiseerd is. Je kunt bijna nergens meer treintickets aan een stationsloket kopen. Bankzaken lopen verplicht via internet. En als je de pech hebt dat je een servicenummer moet bellen, krijg je een juffrouw aan de telefoon die met monotone stem vertelt dat je de keus hebt om 1, 2, 3 weet ik veel hebt om in te toetsen. Nadat je dan bedacht hebt wat je wilt vragen, word je eerst een half uur in de wachtstand gezet met vervelende muziek waar je helemaal niet op zit te wachten. En na een kwartier krijg je via dezelfde telefoontroel te horen: “Al onze medewerkers zijn in gesprek, probeert u het later nog eens.” Zo’n gesprek kost al gauw 85 eurocent per minuut, dus tel uit je verlies.

In deze tijd van het jaar als de goedheiligman op pad is, krijg je ook van die mailtjes binnen of je meedoet met een spelletje om de Sint te helpen. Als dank kun je dan cadeautjes winnen.
Ik dacht bij mezelf: noah doe eens gek, ik klik het een keer aan om te zien wat het is. Misschien Zwarte Pietjes van het dak schieten ofzo? Maar nee, het bleef beschaafd. Na afloop mocht je intypen wat voor cadeaus je zou willen hebben. Er vanuit gaand dat ik toch niks zou winnen, heb ik buitensporig dure dingen ingetypt, die niet op de lijst stonden, zoals een Porsche en Maserati en dergelijke. Pas geleden kreeg ik weer een mailtje, dat ik niet in de prijzen was gevallen. Hoe kinderachtig toch! De Porsches waren zeker uitverkocht. Maar ik kon nog wel een keer mee spelen en dan moest ik weer invullen wat voor cadeau ik wilde hebben. Uit ballorigheid typte ik: een nieuwe baas. En wat denk je? Ik kreeg een bevestiging dat mijn mail goed was ontvangen en dat de Sint zijn best zou doen voor mijn cadeau! Ghiiiiiiiii. Nou hierna kon je me dus opvegen. En nu maar zien of die ouwe echt mijn cadeau in zijn zak tussen de pepernoten heeft zitten. Of zal hij zoals elk jaar weer stilletjes mijn huisje voorbij lopen? Als dat waar is, is het afgelopen, dan geloof ik echt niet meer in hem!

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Misschien stopt hij hem wel in de zak en neemt hem op zijn stoomboot mee naar Spanje. Dat zou pas een cadeautje zijn voor jou en je klega's! Opgeruimd staat netjes. Mijn baas is morgen Sinterklaas. Samen met de MT-Pieten gaan we de afdeling rond. Volgens mij wordt het lachen. Overigens lag er vanochtend op mijn bureau een giga speculaaspop te pronken met bijbehorend gedicht. Is dat nou geen aardige baas ....uh ....Sinterklaas.

groetjes, Vonnie

12:56 PM  
Anonymous Anonymous said...

Oei, wat lees ik nu. Een nieuwe baas?
Je bedoelt toch geen Pieterbaas?

Inmiddels is het al 5 december geweest. En ......?

Blijf geloven in die Goedheiligman. Ik ken hem goed. Volgend jaar komt hij weer!

3:45 PM  
Blogger Reny said...

Ik vestig mijn hoop op de kerstman, al heeft die geen zak met cadeaus bij zich :-/
Misschien moet ik zelf maar naar Spanje, lijkt me ook niet verkeerd trouwens!

1:04 PM  

Post a Comment

<< Home

-----------------------------------------------
Google
< Blog Directory