< Reny Juta: Valentijn in Smurfendorp

Saturday, February 06, 2010

Valentijn in Smurfendorp

Vanmorgen onder het ontbijt zat ik even te zappen op de bank. Op zaterdag is er doorgaans weinig leuks op tv (op andere dagen ook niet geloof ik). Je wordt doodgegooid met die vervelende Tel Sel reclames en behalve de mooie klassieke muziek bij het teletekst journaal valt er weinig te genieten. Op Belgie begonnen de smurfjes net en daar bleef ik hangen. De smurfen behoren tot mijn favoriete stripfiguurtjes. Het ging dit keer over Valentijnsdag en je zag Smurfin allemaal hartjes uitdelen aan haar dorpsgenoten. In het bos was een jongeman het meisje van zijn dromen het hof aan het maken. Toen Cupido dat zag (dat schattige engeltje had ook de tand des tijds niet weerstaan, want hij zag eruit als een demente bejaarde) richtte hij zijn pijl op het stelletje om de liefdesvonk er in te schieten. Helaas schrok hij ergens van en de pijl belandde in het dikke achterwerk van de lelijke heks Agatha, een dikke zeug met een wrat op haar neus, zoals het een echte heks betaamt en een rood permanentje. Zij werd vervolgens stapelverliefd op Cargamel. Die laatste was daar helemaal niet van gediend en pas toen ze hem (behalve eeuwige trouw) beloofde dat ze het Smurfendorp voor hem leeg zou roven, ging hij overstag.

Een leuk verhaaltje wat je bij mensen ook nogal eens ziet. Dat de een zich volledig wegcijfert om de ander maar te pleasen. Dit soort relaties is gedoemd te mislukken. Ik hoef me met Valentijnsdag niet af te vragen wat ik ga doen. Mijn liefste nichtje Bianca geeft haar verjaardagslunch. En ze stopt daar altijd soeplepels vol liefde in. En ik ga in - plaats van nutteloze kaarten te sturen - wat geld overmaken voor een project in Moldavie. Daar worden oude mensen opgevangen, die in de extreme kou anders dood dreigen te vriezen in hun huizen. Als je bedenkt dat het daar zo'n -30 graden is en ze hebben geen mogelijkheid om hun huizen te verwarmen… En wij maar zeuren over de regen in Holland!

Hieronder een viertal valentijnsgedichtjes die ik al eerder heb geschreven, maar nu met een vijfde regel als knipoog.

Als jij een hengelaar zou zijn
en ik de vis die je wou vangen
dan zou ik zelfs zonder aas aan je lijn
vrijwillig aan je haakje gaan hangen!
(Neem die derde zin serieus, ik lust echt geen wormen!)

Ik ben als was in jouw handen
maak een kaars van mij
en ik sta in vuur en vlam
voor jou......
(Je bent toch niet weer de lucifers vergeten he?)

Ik wou dat ik je dekbed was
dan kon ik je elke nacht verwarmen
je zou zo heerlijk weg kunnen dromen
in mijn warme donzige armen
(Ja sorry mijn ladyshaver is kapot!)

Als jij glimlacht zie ik duizend dingen
flonkerende kristallen op een regenboog
nachtegalen die lieflijk zingen
ik glimlach terug en kijk omhoog
(Waarom doet die meeuw nou net zijn behoefte?)

Happy Valentine!
Van winterefteling

4 Comments:

Blogger Eric said...

Mooie foto :)
Gelukkig is het nu lente, met veul warmer weer ;)

12:31 AM  
Anonymous High School Diploma Online said...

Great post and some really useful tips there. I love resource lists like this. Have social bookmarked it in the hope that others can also benefit.

1:20 AM  
Anonymous Anonymous said...

Sir Roger począł ustępowаć clarifying przy
osłoną wiκlin. Tеraz należy

nic bardziеj błęԁnego zaczekać.
Napad wstrząѕnął gгodem. Sρośród kamieniczеk posypały
się dachóωki, gołębie wzbiłу się sрośród łoρotem
z

6:07 AM  
Anonymous Anonymous said...

I seriously love your website.. Very nice colors & theme.
Did you develop this web site yourself? Please reply back as I'm trying to create my own personal blog and would love to find out where you got this from or just what the theme is named. Thank you!

Here is my web blog - http://server.ostafers.ch/groups/computer/wiki/c6339/2010_Ford_Ranger_Claims_Great_Gas_Utilization.html

11:23 PM  

Post a Comment

<< Home

-----------------------------------------------
Google
< Blog Directory