< Reny Juta: Indo's en makan makan

Monday, October 05, 2009

Indo's en makan makan

Weleens aangevallen door een knoflookteen? Ik wel. Het gebeurde zaterdagochtend toen ik de laatste hand legde aan de rijsttafel die ik gekookt had voor wat bevriende oud-collega’s van tunnelveiligheid die eind van de middag zouden komen eten. En nee, die knoflookteen werd niet agressief omdat ik hem levend wilde bakken ofzo. Het ging gewoon heel stom. Ik drukte een teen uit de knoflookbol en de buurman van die teen schoot los en werd gelanceerd richting mijn oog. Gelukkig zat er nog wel een schilletje omheen, anders had ik de rest van de dag met een geïrriteerde kijker rondgelopen.
Van Reny Juta

Nu zag ik er op dat moment toch al niet op mijn allercharmantst uit, want ik liep nog in een ouwe joggingbroek met een versleten T-shirt van voor de oerknal. Even later was ik de keuken aan het schoonmaken en aangezien het zaterdag keuteldag was, besloot ik mezelf nog wat meer op te leuken met een masker. En ja, je raadt het vast al. Toen ik daar als ma Flodder door de keuken liep te dweilen met die lichtgevende groene smurrie op mijn toet, een handdoek om mijn hoofd en meezingend met een CD van U2 op volumeknop 10, ging de deurbel.

In de veronderstelling dat het mijn vriendin wel zou zijn die wel vaker langs wipt drukte ik op de knop van de buitendeur en gooide alvast de voordeur los. Maar het bleek de postbode te zijn die, na van de schrik bekomen te zijn, heel gevat aan mij vroeg of ik naar een feestje moest! Waarschijnlijk dacht hij dat ik me vermomd had als aangeklede gepureerde komkommer ofzo. Nou nee, ik hoefde niet weg, want het eetfestijn was bij mij thuis en dat werd beregezellig met heel veel eten en uitgebreid natafelen.
Van Blogs

Nu vind ik uitgebreid dineren altijd erg gezellig en volgens mij zit dat eten ingebakken in onze cultuur. Indo’s hebben het altijd over voedsel, associëren daar ook alles mee. Toen we onlangs met de zussendag in het Hilversumse Spanderswoud liepen kwamen we ook allerlei dingen tegen die ons aan eten deden denken. Een gespleten boomstam waarvan de binnenkant ons aan gekookte kip deed denken. Paddestoelen die op kroepoek leken! Het kon niet op.
Van Blogs

Over een paar dagen kan ik mijn lol op, want dan ga ik op cruise met vriendin Maureen. Deze loveboat voert ons vanaf Fort Lauderdale naar diverse paradijsjes zoals St. Thomas en Puerto Rico. En behalve heerlijk luieren, genieten van de zon, zee en eilanden zullen we daar ook uitgebreid tafelen. Waarschijnlijk zullen we op de terugweg niet alleen in onze koffers overgewicht hebben maar vooral in de zijtassen die we van nature op de heupen hebben zitten!
Tja, wat is het leven toch beroerd…

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

-----------------------------------------------
Google
< Blog Directory